Toffe tool: Canva!
3 december 2016
Waarom zou je kiezen voor wordpress
4 redenen waarom ik al 10 jaar kies voor WordPress
15 april 2017
Laat alles zien

Zo start je een zakelijke blog in 7 stappen

In zeven stappen een zakelijke blog

Een paar weken geleden beschreef ik in een blog zes redenen waarom je als bedrijf zou moeten beginnen met bloggen. Als afsluiting beloofde ik een nieuw blog met een concreet stappenplan om ook echt aan de slag te gaan. Daarom deel ik vandaag deze zeven stappen om zelf een zakelijke blog op te starten. 

Allereerst is het belangrijk om te weten dat een weblog onderhouden geen taak is die je er ‘even’ bijdoet. Zelfs niet als je je blogs zelf binnen een kwartiertje uit je mouw schudt. Om een succesvolle blog te ontwikkelen, komt er nog een hele hoop meer bij kijken dan ‘alleen’ het schrijven. Het kan nuttig zijn om van tevoren goed in kaart te brengen wat je wilt bereiken met de blog, hoeveel tijd het je gaat kosten, hoe je je blogs gaat promoten etc. Daar kun je zelfs een professional voor uitnodigen (knipoog). Goed, genoeg over de bijzaken, laten we een blog beginnen!

1. Bepaal je domein

Als je gaat bloggen, heb je grofweg drie opties als het gaat om het webadres van je blog. Zo kun je er voor kiezen om je blog op je bestaande website te publiceren (bijvoorbeeld KoppelsMedia.nl/blog), een aparte URL aan te maken voor je blog (bijvoorbeeld blogkoppelsmedia.nl of je blog te hosten bij een dienst als WordPress.com of Blogger. Meestal adviseer ik om een blog te publiceren op de bestaande website, tenzij dit een verouderde site is. Door je zakelijke blog op je website te publiceren, komt er namelijk steeds meer relevante content op je website te staan en dat is weer interessant voor je positie in de zoekresultaten van Google.

2. Omschrijf je doelgroep

Voor wie ga je eigenlijk schrijven? Belangrijk om hier van tevoren over na te denken. Als je zakelijk blogt lijkt die vraag simpel te beantwoorden, maar schijn bedriegt. Want ga je je met je blog richten op je klanten? Of je potentiële klanten? Of toch om kennis te delen binnen het team? Of misschien probeer je met een blog wel een compleet andere markt aan te boren. Wat je reden ook is om te beginnen met bloggen, je doet er goed aan om van tevoren je doelgroep goed te omschrijven. Dit hoeft geen dik rapport te worden, maar noteer de volgende zaken eens op een a4-tje, wel zo helder!

  • Op welke groep richt je je met je blog?
  • Waarom denk je dat je doelgroep geïnteresseerd is in jouw blog?
  • Hoe komt die doelgroep op jouw blog terecht?

3. Denk na over hoe vaak je wilt bloggen en wat je hoofdonderwerpen zijn

Zoals ik al eerder aangaf, is bloggen niet iets wat je er even bijdoet. Nu hoeft het echt niet zo te zijn dat je iedere dag een nieuwe blog op je website plaatst, maar het is wel verstandig om een bepaalde frequentie aan te houden. Hoe vaak dat is, hangt af van het doel dat je hebt met de blog. Ook is het handig om voordat je begint met bouwen, vast te leggen over welke onderwerpen je wilt gaan schrijven. Dit heeft natuurlijk te maken met de doelgroep die je gekozen hebt. De onderwerpen die je kiest, worden ook gelijk de hoofdcategorieën van je blog. De kapstok als het ware. Maar let op dat je niet te veel of te brede onderwerpen kiest. Door je te focussen op een bepaalde niche, kun je echt waarde toevoegen met jouw blog.

4. Bepaal een look & feel en start met bouwen

Als je eenmaal duidelijk voor ogen hebt wat je met je blog wilt, waar je over gaat schrijven en vooral ook wie je ermee wilt bereiken, kun je gaan nadenken over de look en feel van je blog. Waarschijnlijk heb je al wel ideeën over hoe je wilt dat jouw blog eruit komt te zien, maar nu moet je dat nog zien te realiseren. Je kunt er voor kiezen om zelf aan de slag te gaan, maar je kunt ook iemand inhuren die jouw blog helemaal inricht zoals jij dat graag wilt.

5. Start met schrijven!

Veel ondernemers zijn enthousiast over het idee van een blog op hun site (want, dat levert extra websitebezoekers op), maar vergeten soms dat er ook nog inhoud op de blog moet komen. Als je het lijstje met onderwerpen ziet dat je bij stap 3 gekozen hebt, moeten er eigenlijk al direct blogideeën bij je op komen. Het is handig om altijd een notitieblokje (of een notitie-app op je telefoon) bij de hand te hebben, dan kun je het direct opschrijven als je opeens een leuk idee voor een blog krijgt. Je kunt het beste zorgen dat je al wat artikelen achter de hand hebt voordat je weblog online gaat. Dan heb je een beetje een buffer opgebouwd. Als het bijvoorbeeld die eerste weken nog niet helemaal lukt om binnen een redelijke termijn een fatsoenlijke blog te publiceren, heb je in ieder geval wat achter de hand.

6. Vraag feedback

Stap zes is een stap die vaak vergeten wordt. Toch is het enorm belangrijk om te weten wat anderen van je blog vinden. Vraag vrienden, familie, collega’s etc. om eens naar je weblog te kijken. Wat vinden ze ervan? Welk gevoel roept het op? Wat vinden ze van je schrijfstijl? Zeker als je geen ervaren schrijver bent, kan het goed zijn om iemand naar je teksten te laten kijken voordat je ze online zet. Zelf word je op een gegeven moment blind voor je eigen spelfouten en rare zinsconstructies. En zo’n d/t-fout staat best slordig!

7. Verspreid je blog

Leuk zo’n blog, maar je moet natuurlijk wel lezers hebben! Gelukkig heb je bij stap 2 al nagedacht wie je bloglezers zijn en hoe je die denkt te bereiken. Nu je blog klaar is, is het tijd om te kijken of je bedachte strategie werkt! Misschien heb je al een nieuwsbrief die je regelmatig uitstuurt en past je blog hier goed bij. Of kun je je Facebook-, Twitter-, LinkedIn-, Instagram-, Pinterest-, of Snapchatvolgers blij maken met het artikel dat je geschreven hebt. Heb je een handtekening onder je mail? Noem daar ook je blog in.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips om van je blog een succes te maken. Die deel ik een volgende keer met je.

Ik hoop dat je wat hebt opgestoken van dit artikel en dat ik je enthousiast heb kunnen maken over bloggen. Want eigenlijk vind ik bloggen en dan in het bijzonder een zakelijke blog opzetten, de leukste dingen om te doen! Heb je hulp nodig? Of kom je ergens niet uit? Stuur me even een berichtje, ik help je graag.

Britte
Britte
Eigenaar van KoppelsMedia. Een echt manusje van alles. Maar van teksten schrijven, websites maken en zakelijke blogs opzetten wordt ze echt enthousiast. Wil je haar iets vragen over haar bedrijf of wil je gewoon weten wat haar favoriete ijssmaak is? Stuur een mailtje naar britte@koppelsmedia.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *