Waarom zou je kiezen voor wordpress
4 redenen waarom ik al 10 jaar kies voor WordPress
15 april 2017
10 website met gratis stockfotos
10 websites met prachtige, gratis stockfoto’s
5 juni 2017
Laat alles zien

10 dingen die iedere ondernemer moet weten over sociale media

10 dingen die iedere ondernemer moet weten over sociale media

Het eind van het jaar komt in zicht en op werkelijk iedere blog van enig formaat word je doodgegooid met de welbekende lijstjes. Zo kreeg ik vandaag een nieuwsbrief van een vooraanstaande marketingblog en werkelijk ieder artikel in die e-mail was een samenvatting van de belangrijkste veranderingen van 2015 of een vooruitblik op de trends van 2016. Dusss… Dat ga ik dus even niet doen! Ik deel vandaag een infographic met je. Een infographic met daarin 10 dingen die iedere ondernemer zou moeten weten over social media. Tel je mee?

Sociale media, je kunt er als ondernemer vaak maar moeilijk vat op krijgen. Het kost veel tijd en als je niet oplet zit je elke vrije seconde van de dag naar je mobiele telefoon te staren om te kijken of iemand je bericht al geliked heeft… Niet de bedoeling! Maar wat moet je dan? Huur je een extern bureau in om je sociale media berichten te versturen? Of ga je op zoek naar een stagiaire die sociale media voor je kan bijhouden? Natuurlijk is voor beide opties wel iets te zeggen, maar het allerbeste kun je als ZZP’er of kleine ondernemer gewoon zelf aan de gang gaan. Want heus, als je eenmaal een paar trucjes kent, kun je gewoon genieten van het kerstdiner zonder je zorgen te maken over retweets.

1. Niet alle sociale media zijn hetzelfde

Die wist je wel, toch? Post niet blind hetzelfde bericht op verschillende kanalen, maar pas je content aan voor het netwerk en het publiek.

2. Ontdek wat de beste dagen en tijden zijn om je berichten uit te sturen

Er bestaan verschillende online tools waarmee je kunt berekenen wanneer je het meeste rendement haalt uit je berichten. Volgens Visual.ly, de maker van deze infographic, zorgen Facebookberichten die op vrijdag geplaatst zijn voor de meeste betrokkenheid. En tweets die je op zondag uitstuurt, worden het meeste geretweet.

3. Sociale media kanalen werken ook als zoekmachine

Op sociale media wordt massaal gezocht! Zorg dat je inspeelt op actuele zoekopdrachten (gebruik bijvoorbeeld de Trending Topics van Twitter). Maar let op dat je je niet in allerlei bochten gaat wringen omdat je perse iets wilt tweeten over Justin Bieber…

4. Berichten op sociale media moeten aansluiten bij de bedrijfscultuur

Zie punt 3. Je berichten op sociale media moeten wel passen bij het type bedrijf dat je hebt en bij het imago dat je wilt uitstralen. Je potentiële klanten prikken in no time door neppigheid heen.

5. Geschreven content heeft power

Dat mensen niet lezen online, is echt niet waar. Je bezoekers willen best lezen, als je maar iets leuks/interessants/bijzonders/opmerkelijks te vertellen hebt.

6. Berichten met foto’s krijgen meer interactie

Hoewel berichten met geschreven content echt krachtig kunnen zijn, werken posts met foto’s of videomateriaal het beste om interactie met je doelgroep te krijgen. Ik raad mijn klanten vaak een mix aan van geschreven berichten en beeldmateriaal, maar waarschijnlijk weet je zelf ook heel goed waar je fans of volgers op zitten te wachten.

7. Niet iedereen is het met je eens

Op sociale media is het heel gemakkelijk om je mening te uiten. En dat doen mensen dan ook. Massaal. Daar hoef je niet bang voor te zijn, want discussiëren is écht niet erg. Maar houdt er rekening mee dat niet iedereen het met jouw standpunt eens is. Zorg dat je altijd rustig en beleefd blijft!

8. Sociale media zijn als een ideeënbus

Je fans, vrienden en volgers zitten vol met ideeën waar jij je voordeel mee kunt doen. Ze weten wat er goed of juist niet goed is aan jouw product. Maak gebruik van die ervaringen!

9. Mentions komen vaak van gebruikers met weinig followers

Misschien hecht je op Twitter niet veel waarde aan followers met relatief weinig volgers. Toch is dit misschien wel de belangrijkste groep op Twitter. Dit zijn namelijk mensen die geregeld meedoen aan discussies en reageren op je tweets!

10. Een reputatie opbouwen kost tijd

Een punt dat veel ondernemers heel snel vergeten: een naam opbouwen kost tijd! Je krijgt geen waardevol sociaal netwerk in een dag! Gun jezelf de tijd en ruimte om er echt iets moois van te maken.

10 Things You Might Not Know About Social Media

Infographic komt van Visually.

Wat heb jij geleerd over sociale media?

Ik wens je natuurlijk heel fijne feestdagen en een sprankelend en succesvol 2016!

Britte
Britte
Eigenaar van KoppelsMedia. Een echt manusje van alles. Maar van teksten schrijven, websites maken en zakelijke blogs opzetten wordt ze echt enthousiast. Wil je haar iets vragen over haar bedrijf of wil je gewoon weten wat haar favoriete ijssmaak is? Stuur een mailtje naar britte@koppelsmedia.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *